10 стъпки за отваряне на онлайн магазин
Големите компании и малките предприятия отдавна са преместили продажбите онлайн. Онлайн продажбите винаги са разрешени, дори при условия на строга карантина, а за много компании това е и шанс да останат на повърхността в ерата на жестока конкуренция. След това ще разгледаме как да отворите онлайн магазин от нулата. 10 прости стъпки ще ви помогнат значително да спестите бюджета си, да направите бърз старт в онлайн продажбите и да автоматизирате търговските си процеси.
Колко струва отварянето на онлайн магазин?
Цената на онлайн магазин директно зависи от функционалността на сайта, асортимента, броя на интегрираните услуги в системата, както и от редица други фактори. Минималният бюджет в началото е от 1 200 лева. Понякога отварянето на платформа за онлайн продажби може да достигне 10 000 лева. Всичко зависи от дизайна, продуктите, функционалността и количеството на представените стоки.
Минималната цена за стартиране на онлайн магазин, като се вземе предвид регистрацията на индивидуален предприемач, е около 1 200 лева, но може да се промени нагоре, ако трябва да свържете допълнителни услуги или да използвате други рекламни канали.
Преди въвеждането на допълнителни услуги е необходимо да се изчисли рентабилността на продажбите. За да направите това, има формула, според която печалбата преди данъци трябва да се раздели на нетния приход и да се умножи по 100%.
10 стъпки за отваряне на онлайн магазин
За да създадете и стартирате онлайн магазин, трябва да следвате стъпки, които ще ви помогнат да анализирате нишата, да стартирате сайта, да привлечете целевата аудитория и да автоматизирате повечето работни процеси. Не е необходимо да развивате задълбочени технически познания. Всичко, което трябва да направите, е да направите проучване и да се придържате към прост план от 10 стъпки.
Стъпка 1 – идентифициране на ниша, проучване на конкурентите и целевата аудитория
Преди да отворите онлайн магазин, трябва да проучите:
Ниша. Обърнете внимание на продуктите, които са в най-голямо търсене сред потребителите. Обемът на търсенето в избраната област може да се провери с помощта на услугата Yandex.Wordstat. За да създадете пълна картина, трябва да проверите статистиката по региони и време на годината, особено когато става въпрос за сезонни стоки.
Целева аудитория. Важно е да разберете портрета на вашата целева аудитория, което ще ви помогне да привлечете нови клиенти и да увеличите продажбите. В резултат на това ще можете да представите наистина полезен и търсен продукт.
Обхват. Помислете какви продукти трябва да бъдат включени в основната гама и дали тя трябва да бъде разширена в бъдеще.
Запомнящо се име. Тя трябва напълно да съответства на избраната ниша. Използвайте името, когато регистрирате името на вашия домейн и не забравяйте да го поставите като търговска марка.
Конкуренти. Анализирайте всички успешни играчи във вашата сфера. Проучете дизайна, структурата и съдържанието на онлайн магазините и помислете какво можете да приложите на практика, за да го направите по-добър от техния.
Стъпка 2 – определяне на ценовата категория на стоките
По-добре е амбициозните предприемачи да започнат с тясна ценова категория, която може да осигури приемлив доход. С течение на времето можете да предприемете стъпки за разширяване на ценовия сегмент.
Когато определяте ценовата категория, вземете предвид:
Портрет на целевата аудитория.
Дял на спонтанни покупки. Бюджетните продукти са много по-склонни да бъдат импулсивни покупки в сравнение със скъпите.
Броят на рекламните канали, използвани за привличане на нови клиенти.
Слогани, които ще заинтересуват целевата аудитория.
Цялостният дизайн на уебсайта и отделните продуктови карти зависи пряко от избора на ценова категория, в която ще работите. Колкото по-висок е ценовият сегмент, толкова повече информация за продукта и продавача трябва да има на сайта. Клиентът трябва да получи отговор на всички свои въпроси.
Стъпка 3 – търсене на доставчици
За да бъде конкурентоспособен и да се развива един бизнес, е необходимо да се намери надежден доставчик, който стриктно изпълнява задълженията си, не нарушава графика на доставките и предлага разумни условия за сътрудничество.
Когато избирате доставчик, трябва да имате предвид:
- Честота и обем на покупките.
- Схема за сътрудничество.
- Условия на търговци и производители.
Намирането на доставчик до голяма степен зависи от обема на закупените партиди. Търговците работят с малки количества стоки, но често завишават цените. Производителите предлагат на клиентите цени на едро за покупки, но условията за сътрудничество не винаги са благоприятни за начинаещи бизнесмени. Доставчикът може да бъде намерен сред местни и чуждестранни партньори. Тук много зависи от категорията на продаваните стоки.
За да намерите доставчик:
- Използвайте търсачките, без да спирате само в първите десет. Внимателно работете със стотици резултати от търсенето, като сравнявате условията за сътрудничество на всеки партньор.
- Посетете местни панаири. Често на такива събития производителите предлагат продукти на ниски и конкурентни цени.
- Свържете се с местни производители, които имат установен модел на работа и са готови да предложат изгодни условия за сътрудничество.
- Проучете доставчиците на преките конкуренти. На опаковката на продукта винаги е посочена фирмата, която отговаря за сертифицирането и разпространението на продуктите.
- Разгледайте онлайн каталози. Можете да намерите информация за местни и международни компании там.
След като изборът е направен, обадете се на партньора си, за да обсъдите всички подробности за сътрудничеството и да подпишете споразумение. При първия контакт трябва да разберете къде се намират складовете на доставчика, да проверите наличието на сертификати и друга документация. Въпросът с обезпечението трябва да бъде решен преди създаването и попълването на онлайн магазина.
Стъпка 4 – правна регистрация
Ако сте начинаещ предприемач е най-добре да регистрирате свой собствен бизнес. По този начин ще имате много предимства и те ще ви позволят да подавате минимални отчети в края на годината.
Можете да регистрирате фирмата сами или да възложите правните формалности на специалисти. Струва си да се помисли дали фирмата има нужда от банкова сметка, печат и адрес на управление. Наличието на адрес на управление повишава доверието на клиентите в онлайн магазина.
Стъпка 5 – Работете по бизнес план
Разработването на бизнес план е задължителна част преди да отворите платформа за онлайн продажби. Помислете за всички разходи до деня, в който бизнесът се счупи равномерно.
Когато разработвате бизнес план, помислете за следните разходи:
- Пазаруване;
- Закупуване и поддръжка на онлайн каса;
- Логистични разходи;
- Поддръжка на уебсайт;
- Промоция на онлайн магазин;
- Връщане.
Отварянето на онлайн магазин винаги е свързано с определени рискове. Например обемът на продажбите е много трудно да се предвиди предварително. Когато разработвате бизнес план, трябва да вземете предвид не само оптимистичния, но и най-лошия сценарий, който ще ви позволи бързо да реагирате на всякакви пазарни промени и да продавате продукти, като вземете предвид новата стратегия.
Стъпка 6 – Създаване на уебсайт и избор на дизайн
На този етап трябва да се избере уникално име за онлайн магазина и да се регистрира име на домейн. При създаване на онлайн магазин можете да се обърнете за помощ към уеб студио или да се възползвате от облачна услуга, като хоствате сайта на готова платформа.
Дизайнерите за онлайн магазини имат редица предимства:
- Широка функционалност;
- Голям избор от шаблони;
- Лекота на разтоварване на стоки;
- Ефективна промоция;
- 24/7 поддръжка;
- Цена на тарифния план на година.
В интернет можете да намерите много CMS, на базата на които можете да създавате онлайн магазини. Компаниите обикновено предлагат инструкции стъпка по стъпка, следвайки които можете да качите файлове на хостинга, да изберете подходящия дизайн, да направите прости настройки на филтъра и да започнете. Дизайнът на онлайн магазина трябва да бъде удобен, лаконичен и да изразява корпоративния стил.
Уеб сайтът трябва да съдържа ясни изображения на продуктите, както и снимки на мениджъра и екипа на компанията. Дизайнът може да бъде индивидуален, по поръчка или по готов шаблон.
Стъпка 7 – добавяне на продукти към сайта и настройка на плащането
Най-лесният начин да качите продукти на сайта е да използвате системата 1C. Достатъчно е да вземете ценова листа от доставчика, да я импортирате в системата, след което всички данни ще се заредят автоматично. Следващият етап е свързване на интернет придобиване за организиране на плащане.
Когато избирате придобиващ, помислете за:
- Списък на наличните платежни системи;
- Наличие на система за защита на плащанията;
- Време за трансфер на плащане, след като клиентът направи покупка;
- Наличие на център за обработка;
- Размер на комисионната.
Необходимо е да откриете банкова сметка, но преди подписване на договора, банката ще провери документите за регистрация, както и възможността за извършване на покупки в сайта. Следователно можете да се свържете с банката само след като онлайн магазинът е напълно готов за работа. Технически процесът се осигурява чрез внедряване на модул, предоставен от приобретателя. Интернет придобиването трябва да бъде интегрирано в онлайн касовата система.
Стъпка 8 – настройка на доставките
Скоростта на доставка и следователно доверието на клиента в компанията зависи пряко от начина на доставка. Доставката може да бъде организирана от нашата собствена куриерска служба или частни куриерски компании. При продажба на цифрово съдържание стоките се изпращат на имейл адреса на купувача. Необходимо е да посочите цената на доставката или да поставите онлайн калкулатор. С цел увеличаване на продажбите магазините предлагат безплатна доставка при спазване на определени условия.
Стъпка 9 – Маркетинг и реклама
Магазинът е създаден и готов за работа. Сега трябва да се декларирате. Това може да стане с помощта на контекстна реклама и промоция в социалните мрежи. Необходимо е да се установи комуникация с клиентите. Изпращането на имейли, SMS известия или инсталирането на специални джаджи на сайта ще помогне за това.
Действия, които ще помогнат за популяризиране на ресурса:
- Напълнете сайта си с уникално съдържание.
- Избягвайте спама с връзки.
- Оптимизирайте вътрешните си страници.
- Решаване на технически грешки на сайта.
Събирането и обработката на отзиви за онлайн магазина ще помогне за подобряване на качеството на услугата, премахване на възможни проблеми и свързване само на онези услуги, които наистина помагат в работата ви.
Стъпка 10 – настройка на анализи
Последната и една от най-важните стъпки по пътя към създаването на онлайн магазин е настройката на анализите. Анализът на продажбите е необходим, за да разберете кой какви продукти купува, кога и какво. Тази информация ще ви позволи да разширите маркетинговите канали, да разработите нови промоции и да оптимизирате съществуващите решения. Има много услуги за работа, с които можете да сканирате бизнес и да направите изводи за неговото функциониране и ефективност.
Трябва да проследите:
- Статистика на сайта. Проучете източниците на трафик, общия трафик и броя клиенти, които са се върнали на сайта за нова покупка.
- Икономически данни. Изчислете средната печалба, конверсията, обема на продажбите и рекламните разходи.
- Продажби. При изчисленията си разчитайте на средния брой покупки на месец. Следете зависимостта на продажбите от използваните канали, както и загубите от възвращаемостта.
Анализът на изоставените артикули в количките и незавършените покупки ще ви позволи да определите причините за напускането на потенциални клиенти и да премахнете грешките. За да анализирате трафика на сайта, трябва да използвате Google Analytics.
Заключение
Създаването на онлайн магазин ще ви позволи да разширите съществуващия си бизнес или да започнете от нулата. Горните са универсални съвети, които ще ви помогнат да започнете бизнес в почти всяка област. Изпълнението на тези прости стъпки ще ви позволи да регистрирате онлайн магазин, да започнете продажби и да реализирате първата си печалба. Необходимо е редовно да работите на сайта, за да сте в крак с времето, да използвате всички налични инструменти за промоция и да печелите.