Кой пазарува по-често в онлайн магазините: жените или мъжете?
Пазаруването в България, поради културните и социални традиции, винаги е било свързано повече с жените. Но на въпроса кой купува по-често: жените или мъжете, не може веднага да се даде категоричен отговор. Вярвате или не, мъжете харчат повече пари в онлайн магазините!
Нека заедно разберем причините за тази тенденция. Защо се случва това и колко големи са разликите в покупателното поведение на мъжете и жените, ще научите от нашето ревю.
Какво казва статистиката
В България съотношението между жените и мъжете не се е променило през последните 10 години. Според НСИ (Национален Статистически Институт) 52% от жените представляват 48% от мъжете. Но разликата започва ясно да се проявява едва след 50 години. Дори малко повече са момчетата и момичетата до 30 години. Тоест, съотношението между половете на активните онлайн купувачи в България е приблизително същото.
Ситуацията с процентното съотношение на мъжкото и женското население в Европа и САЩ е почти същото като в България. Разликата в заплащането на жените и мъжете също е приблизително еднаква.
Данни от последните години
Тъй като няма скорошни статистически отчети за онлайн покупки на българите, а последните проучвания на родният пазар са доста остарели, ще представим цифри от европейски проучвания. Статистика за онлайн пазаруване за 2022 г.:
- Повече от 2,14 милиарда души в света купуват стоки онлайн;
- 69,4% от потребителите правят покупки от мобилни устройства;
- 84,3% от мъжете и 77% от жените пазаруват редовно онлайн.
Около 48% от мъжете и 45% от жените харчат повече от 50 евро (100 лева) на месец онлайн. 63% от изоставените колички са причинени от допълнителни разходи за доставка, които се разкриват само при плащане.
Интегрирай Мokka, продавай повече
Какво купуват мъжете и жените?
Не е изненада за никой, че мъжете купуват джаджи и технологии, а жените са обсебени от модни неща. От една страна, това предположение не може да се приеме за напълно невярно. От друга страна, това е грубо обобщение, което продавачите приемат. Те го използват като основа за позициониране на своите марки, маркетингови и рекламни кампании.
Ето какво показват проучванията какво точно пазаруват мъжете онлайн (в сравнение с жените):
- Компютърна и друга техника – 39% (срещу 18% жени);
- Билети за пътуване и места в хотели за настаняване на почивка – 37% (35%);
- Покъщнина – 32% (30%);
- Билети за събития – 27% (26% жени);
- Медийно съдържание, филми и музика – 22% (16%).
Представителките на нежния пол от своя страна купуват онлайн следните продукти:
- Дрехи и обувки – 46% (срещу 14% при мъжете);
- Книги, списания и електронна учебна литература – 25% (23%);
- Хранителни стоки -18% (14%);
- Медицински продукти – 10% (8%).
Безспорно е, че жените обичат обувките и дрехите, а мъжете, разбира се, технологиите. Струва си да се има предвид, че мъжете по-често купуват подаръци за своите съпруги и любими момичета. Затова те са склонни да купуват по-често луксозни стоки.
Разлики в поведението при пазаруване
Съществува отдавнашно схващане, че мъжете и жените имат различни подходи към пазаруването и харченето. Въпреки това поведението при пазаруване е до голяма степен сходно сред хората. Независимо от пола, те са склонни да предпочитат едни и същи продавачи, очакват бърза доставка на своите онлайн поръчки и искат да купуват неща с добри отзиви.
Какво влияе върху избора на продукт
Когато става въпрос за вземане на решение за покупка, винаги има нюанси, които влияят на крайното решение. Ето списък с критерии, които са важни за мъжете и жените в различни пропорции:
- Стойността на доставката е еднакво важна за 60% от купувачите;
- Най-добра цена – има почти същото значение, важно за 74% от мъжете и 77% от жените;
- Купуването на разпродажба е по-подходящо за женската аудитория, 74% срещу 57% за мъжката аудитория;
- Използване на промоционални кодове – жените се интересуват от това в 34% от случаите, а мъжете в 26%;
- Четене на рекламни съобщения – женската част от анкетираните са по-любопитни, затова ги отварят по-често, в 14% от случаите, и само 8% от мъжете правят това.
По размер разходите са почти изравнени при стоки за дома, билети за събития и празници. Като цяло купувачите стават все по-претенциозни и обръщат внимание на характеристиките на продукта. Приложенията са широко използвани.
Лоялност към марката по пол
Що се отнася до предпочитанията на производителя, мъжете са по-склонни да се придържат към определени марки.
Лоялността към марката на мъжете се наблюдава в следните категории:
- Тютюн, цигари, лули и принадлежности с 59%;
- Авточасти, електроинструменти с 32%;
- Уреди за упражнения и фитнес с 28%;
- Стоки за риболов, туризъм, градинарство и други дейности на открито с 20%.
Жените са с около 9% по-склонни да се интересуват от марката, отколкото мъжете, когато купуват продукти за красота и лична хигиена онлайн. И двете групи показват силен интерес към определени марки при закупуване на храни, дрехи и лекарства без рецепта.
Психологически различия в поведението
Важен аспект за онлайн продавачите при изграждането на правилните взаимодействия с купувачи от двата пола е разбирането как пазаруват онлайн. Нека подчертаем ключовите точки в приоритетите.
Жени:
- Дълго време са търсили идеалния вариант;
- Правете непланирани покупки;
- Импулсивни, „водени“ към промоции и отстъпки;
- Фокусирайте се върху визуалния образ и мненията на другите;
- Те правят покупки изчерпателно, отделяйки много време на процеса.
Mъже:
- Влизат в магазин с определена цел;
- Те реагират по-спокойно на отстъпките.
- Следват логиката в избора си и не купуват спонтанно;
- Те се стремят бързо да изберат подходящата опция;
- Внимателно проучете характеристиките, разгледайте подробните описания.
Независимо от пола, клиентите предпочитат гъвкави опции за плащане. По-често те обмислят онлайн магазини, които интегрират печеливши криптовалути и други цифрови инструменти в плащанията, за да спестят пари.
ТОП 5 препоръки за продажби в различните потребителски групи по пол
Статистиката за онлайн пазаруване доказва, че онлайн присъствието на една компания е от решаващо значение за бизнеса. Ако имате сайт за електронна търговия, магазин или продавате продуктите си онлайн, знаете, че конкуренцията е жестока и е трудно да се откроите. Ето защо е важно ясно да дефинирате своя пазар и целева аудитория. И след това се опитайте да съсредоточите усилията си върху определен сегмент от потребители.
Когато планирате успешна стратегия за джендър маркетинг, трябва да следвате тези съвети:
- Без «pink it, shrink it». Тази добре позната стратегия за джендър маркетинг включва свиване и порозовяване на продуктите, за да привлече женската аудитория да купува продукти за мъже. Вече не работи. Днес говорим за сериозно отчитане на нуждите на различните целеви групи и желанието за повишаване на удовлетвореността на клиентите от различен пол.
- Разбийте стереотипите. Това, което някога се смяташе за мъжка работа, сега все повече се извършва от жени и обратното. Все повече хора живеят в изолация и са принудени да се справят сами с различни роли. Старите джендър символи в продуктовото брандиране не си струва да се защитават.
- Стремете се към индивидуалност. Не всички жени са еднакви, както и мъжете. Когато маркетирате, внимавайте да не приемате характеристиките за даденост само защото целевата група, към която достигате, е от определен пол.
- Не се придържайте към твърди категории. В областта на козметиката наименованието „за нея” или „за него” все още се използва широко. Но в други отрасли на търговията това разграничение вече не е от значение. Подчертайте тези характеристики, които са интересни за целевата група, а не за пола. Така мъжете ще купуват продукт, който първоначално е бил предназначен за „женска“ аудитория и обратно.
- Мисли напред. Насърчавайте клиентите да преглеждат своите покупки, да публикуват информация за промоции и да публикуват снимки на нови продукти. Така повече хора ще научат за продукта, а от уста на уста в социалните мрежи ще привлекат вниманието на целевата женска или мъжка аудитория, които се доверяват на компетентното мнение на други потребители.
Джендър маркетингът може да има значителен успех, ако се прилага внимателно. Персонализирайте избора на продукти и банера в зависимост от пола на абоната при изпращане на рекламни предложения към мъжка и женска аудитория. Винаги приемайте клиентите си сериозно, не се опитвайте да им натрапвате ненужни неща.
Заключение
Половите стереотипи се промениха значително през последните години. Неуместно е, а понякога дори вредно, магазин или производител да ги следва сляпо. Различия има, но двата пола не трябва да се противопоставят. Разработете стратегия, балансирана по отношение на половете. Базирайте маркетинговите си концепции на доказани статистики.
Не забравяйте, че жените имат по-ниски доходи. И мъжете не са по-добри консуматори, те просто купуват по различен начин и често по-скъпо. И те трябва да харчат пари за хубави подаръци за жени. Вземете предвид тези нюанси, когато създавате асортимент от различни продуктови групи и ценови категории. Ако успеете, тогава в дългосрочен план вашата марка ще спечели максимален брой клиенти и от двата пола.