Най-добрите съвети за привличане и задържане на клиенти
Sic parvis magna. Голямото започва от малкото. Този латински израз с право може да се счита за мото на всeки перспективен бизнес. Един малък магазин расте до верига, а няколко случайни клиенти се превръщат в постоянни клиенти по целия свят. Главното е да не спирате развитието си и постоянно да работите за разширяване на целевата аудитория. Защото, както каза американският милиардер Илон Мъск ”липсата на прогрес е регресия”. В тази статия ще ви разкажем как да привлечете клиенти в магазина и как да ги накарате да се връщат за нова покупка.
Трудности при привличането на клиенти
Увеличаване на трафика в магазина е сложен и финансово изразходващ процес. Така активната реклама на компанията без икономическа достъпност на продуктите или от друга страна, редовните промоции без уведомяване на потенциалните клиенти няма да донесат желаните резултати.
Хаотичният избор на маркетингови инструменти за привличане на нови клиенти не се няма да доведе до желаните резултати. Вероятно няма смисъл да рекламирате антикварни или колекционерски предмети на скъп билборд, тъй като те са насочени към тясна специализирана аудитория. По-добре е да рекламирате вашите продукти в интернет платформи, посветени на антиквариата.
Така че стратегията е много важна за увеличаване на посещаемостта на магазина. Разработването на маркетингов план е разумно след съставянето напортрет на колиента. Той ще ви позволи да определите тонът на комуникацията с целевата аудитория. Проучвания, анкети и статистически данни не са всичко необходимо за създаването на детайлен портрет на клиента. Той включва информация за:
- кои са клиентите ви (възраст, пол, семейно положение, наличие на деца, образование);
- каква е тяхната професия (професия, място на работа);
- какъв е техният доход;
- къде живеят;
- какви са интересите им;
- с какви проблеми се сблъскват при покупка на стоки и услуги.
Планът за организиране на събития за привличане на нови клиенти трябва да има времеви рамки. Индикаторите, които трябва да бъдат постигнати, също трябва да бъдат уточнени.
10 основни начина за привличане на клиенти
1. Качествена реклама
Никога не знаете откъде ще се получи успешен резултат, затова е препоръчително да използвате няколко вида реклами едновременно:
- печатна. Най-бюджетният и ефективен метод за разширяване на клиентската база са рекламните листовки. Те трябва да са ярки, да съдържат малко текст и да се разпространяват на правилното място. Например, рекламиране на автомобилни услуги на паркинги е разумно, докато сватбени продукти – близо до младежки кафета и търговски центрове. Докато предлагането на продукти срещу високо кръвно налягане в учебни заведения и модерна електроника в социални институции е нерационално. По-скъп метод за привличане на клиенти е реклама на банери или билборди. Но информацията, представена на билборд, ще достигне до много широка аудитория, което е голям плюс;
- транзитна (т.е. в транспорта). Обявата в обществения транспорт ще бъде видяна дори от човека, седящ в кафе, който случайно погледне прозореца. Реклама може да се поставя и вътре в автобуса/тролейбуса/трамвая. Скучаещите пътници определено ще се заинтересуват от реклама, залепена на прозорците или показана на монитор;
- телевизионна. Малцина гледат рекламните паузи, така че можете да разширите влиянието си върху аудиторията, като подпишете договор с популярна телевизионна програма или тематично предаване;
- реклама в пресата. Вероятността читател на кулинарно списание да посети рекламирания там магазин за кухненска техника или абонат на списание за ръкоделие – шивашки магазин, е доста висока;
- сувенир. Има доста реклами и вашият магазин може да се загуби на фона на другите. В допълнение, опитните потребители вече са свикнали с такова разнообразие и могат просто да изхвърлят листовки и да пропуснат рекламни колони във вестниците. Но определено няма да откажат безплатни сувенири под формата на бележник, химикал, календар, ключодържател и др.
2. Умело ценообразуване
Цени, по-ниски от конкурентите, вече са гаранция за увеличаване на броя посетители в магазина. Същевременно конверсията – съотношението между тези, които се интересуват от продукта, и тези, които го купуват, също нараства. Когато нов продукт се появи на пазара, е разумно да му зададете цена по-ниска от средната за пазара (стратегия за вземане на превес). Това ще осигури приток на клиенти. Също така е важно да предвидите няколко начина за плащане на стоката.
Интегрирай Мokka, продавай повече
3. Редовни промоции и разпродажби
Хората обичат да пестят. Някои дори могат да купят ненужен продукт, ако има отстъпка. А като идват, например, за промоционален чай, клиентите непременно ще вземат и бисквитки на пълната цена. Редовните разпродажби и стабилни промоции (като „щастливи часове“, когато има малка отстъпка на кафето, или група промоционални продукти, които се сменят всяка седмица) не само увеличават посещаемостта, но и задържат клиентите. Също като купони за отстъпка, карти за отстъпка и бонуси.
4. Интересни събития за клиентите
Въздушни балони, весела музика, уъркшопи, аниматори, награди като бонбони или пробни продукти – всичко това стимулира желанието на минаващите да посетят магазина. Още един оригинален начин за увеличаване на трафика в магазина са томболите. Като награди можете да използвате непродаваеми продукти. Така и „стоящата“ продукция се продава, и броят на клиентите расте.
5. Демонстрация на продукта
По време на пазаруване хората се нуждаят от лично пространство. Например, 85 % от посетителите предпочитат да проверят цената чрезетикета , отколкото да се обърнат към консултант. Удобните условия за избор на продукт гарантират стабилно привличане на клиенти в магазина. За тази цел следва да осигурите възможност продуктът да бъде докоснат и внимателно разгледан, както и да предоставите подробна информация за него (цена, състав, срок на годност и др.).
В някои магазини (като мебелни салони) е разумно да отпечатате каталози на продуктите. Снимките на продаваните изделия могат да бъдат допълнени с интересни факти и полезни съвети (например, как да декорирате стаята с тази стелаж или къде да поставите тези осветителни тела, за да разширите визуално пространството). В онлайн магазините е важно да предоставяте подробно описание на продуктите. Доброто оформление на витрината също ще привлече нови клиенти. Стоките и ценовите етикети трябва да са ясно видими. За това трябва да експериментирате с цветовете и осветлението. Креативността е препоръчителна.
6. Дегустация на продукти
Не става въпрос само за дегустация на сирена, вино или колбасени изделия. Това може да бъде и първо безплатно упражнение във фитнес залата, и еднократен безплатен маникюр, както и възможност за безплатно посещение на сауна. Този, който например пие само кафе, просто няма да влезе в чайната. Но ако той е дошъл за дегустация на чай, той ще дойде отново за допадналата му напитка. Практиката показва, че през дните на дегустации броят на продажбите се увеличава многократно. Например, като дойдете за безплатен маникюр, жената ще си направи и платен педикюр.
7. Удобно местоположение на магазина
Търговската точка трябва да се намира на място с голямо натрупване на потенциални клиенти. Например, цветарският магазин е целесъобразно да се отвори близо до метростанция или сграда на Гражданския регистър. Важно е да организирате удобен паркинг, за да привлечете клиентите зад волана, да инсталирате рампа, за да не губите клиенти от аудиторията с ограничени възможности, и да направите ярък знак, така че да бъде видим от далеч.
8. Слухове
Хората предпочитат да вярват на познати и реални отзиви, отколкото на рекламата. Ако обслужвате качествено съществуващите клиенти, благодарните клиенти непременно ще препоръчат допадналия им магазин. Можете да ги помолите да дадат 5 звезди в Google Maps или да напишат позитивен коментар на официалния сайт.
9. Присъединяване към интернет
Днес животът плавно преминава в интернет, затова е много важно да се завладеете социалните мрежи. В групите, създадени в Instagram или Facebook, можете да публикувате публикации за провежданите събития, промоции, разпродажби и т.н. Рекламата в социалните мрежи дава най-обилните резултати.
Създаването на свой уебсайт също ще бъде успешно решение. Хората предпочитат да се запознаят с предлаганият асортимент в спокойна обстановка в къщи, отколкото да питат продавача. Собственият онлайн магазин е още по-добър метод за привличане на клиенти. За клиентите е по-лесно да поръчат продукт, отколкото да го търсят.
10. Търсене на партньори
“Две глави са по-добре от една” казва народната мъдрост. Партньорските отношения с организация, занимаваща се със сродна дейност, ще позволят обмяна на клиентската база. Пример за такова сътрудничество може да бъде сътрудничество между магазини за обувки и бутици за дрехи или музикално училище и магазин за музикални инструменти.
Заключение
Системният подход е основата за успешното привличане и задържане на клиенти. При избора на маркетингови инструменти за увеличаване на трафика трябва да се ръководите от портрета на целевата аудитория. Особено внимание трябва да се обърне на всестранната реклама, ценообразуването и онлайн промоция.