Как да стартираш успешен онлайн магазин?
Все повече предприемачи, които до момента са продавали само на място, в магазини или търговски центрове, виждат потенциала на управлението на продажби онлайн. Част от търговците дори взимат решението изцяло да преместят бизнеса си в интернет, като възможност за оптимизация на разходите за своя бизнес.
Допълнително улеснение за онлайн бизнеса са и многото платформи за електронна търговия, които предлагат лесно и бързо създаване на онлайн магазин, удобно управление на поръчките и редица други възможности, без дори да не е необходимо да имаш особени ИТ познания.
Всичко това прави създаването на онлайн магазин по-лесно от всякога – всеки, който има налични продукти, желание да се учи и малко свободно време, може да започне да продава онлайн почти веднага.
В резултат на всичко това, в България броят на електронните магазини става все по-голям и обхваща все по-разнообразни пазарни сегменти. Увеличава се и броят на купувачите – според статистиката за 2021 година, 33% от българите са избрали да поръчат стоки или услуги онлайн.
Няма какво да чакаме повече – конкуренцията не спи, така че нека видим как да стартираш собствен онлайн магазин и да го направиш успешен?
Преди отваряне на онлайн магазин
Преди да заемеш стартова позиция в надпреварата за най-добро класиране на пазара за електронна търговия, първо е добре да имаш ясна идея какво ще продаваш и кои са твоите клиенти. След това е хубаво да обмислиш коя е най-подходящата стратегия за продажба на твоите артикули онлайн.
Трябва да знаеш, че понякога дори най-иновативният продукт може да не предизвика особен интерес у потенциалните купувачи. Истината е, че не е и задължително да предлагаш нещо ново и уникално, за да бъде то успешно. Много хора успяват да продават популярни артикули от ежедневна необходимост, при това не непременно на най-ниските цени. Често се оказва, че правилният маркетинг и харизмата на продавача са по-важни от цената на продукта. Затова е важно в самото начало да знаеш кои са потребителите ти и кой е най-добрият начин да подходиш към тях.
Как да създадеш онлайн магазин?
Вече знаеш какво ще продаваш и кой би го купил, така че е време да отвориш самият онлайн магазин. Това са стъпките, които трябва да следваш в процеса на създаване на твоя електронен магазин.
- Избери платформата за електронни продажби, която ще използваш – има много безплатни решения, достъпни онлайн, като сред най-популярните е WooCommerce за WordPress;
- Подбери подходящ дизайн за онлайн магазина си, спрямо асортимента, който предлагаш;
- Въведи информацията за доставка и методите на плащане – за предпочитане е да дадеш на потребителите си няколко възможности за доставка, както и за плащане. Напоследък възможностите за разсрочено плащане или плащане на части, като услугите на Mokka, са доста предпочитани и популярни;
- Опиши ясно и на достъпен език правилата на електронния ти магазин;
- Добави повече съдържание в уебсайта – това е полезно за оптимизацията на онлайн магазина ти в търсачките – благодарение на това онлайн магазинът ти ще бъде по-привлекателен за Google и има по-голяма възможност да се озове по-високо в резултатите от търсенето. Освен Google, потребителите също предпочитат електронни магазини, в които могат да получат достатъчно информация за продуктите, които смятат да закупят.
Ключови фактори за успех на твоя онлайн магазин
След като приключиш с основните стъпки по създаване на електронен магазин, трябва да отделиш време за позиционирането си на пазара и изграждане на имиджа на твоя онлайн магазин.
Това обикновено е най-голямото предизвикателство, когато управляваш бизнес в интернет. Лесното създаване на собствен електронен магазин означава голяма конкуренция и по-труден пробив на пазара. Затова трябва да се заредиш с воля, търпение и гъвкавост, така че да можеш да се адаптираш лесно към нуждите и изискванията на потребителите и на пазара.
За да можеш се откроиш в интернет днес, е добре да отделиш време на представянето на бизнеса ти в социалните медии. Там ще откриеш голяма част от твоите потенциални клиенти. Всеки ден стотици хиляди хора на различна възраст, социално положение и интереси прекарват времето си във Facebook или Instagram. Затова създаването на профил на електронният ти магазин там е почти задължително. Публикуването на съдържание, което потенциално ще е полезно и интересно за типа потребители, на които искаш да продаваш, може да направи чудеса.
Друг начин да привлечеш потенциални клиенти за електронния си магазин, е предлагаш безплатни продукти. Голяма част от популярните марки “зарибяват” потребителите си с по-евтини или безплатни продукти, преди да им предложат артикулите, които са на по-висока цена. Ако продуктите, които първоначално са опитали, са привлекателни и се окажат успешни, потребителят ще припознае марката като достойна за доверие. Когато клиентът опознае продуктите ти и има доверие в бранда ти, половината битка вече е спечелена – в този момент той ще е по-спокоен и по-склонен да даде по-голяма сума за нови, по-скъпи продукти.
При определяне на стратегията за продажба и популяризиране на онлайн магазина си, трябва да вземеш предвид и кои са най-ефективните подходи за теб и бизнеса ти. Може да ти е полезно да използваш метриката, популярна като ROAS (Return On Ad Spend), която всъщност не е нищо повече от процентната възвръщаемост на разходите ти за реклама.
За избегнеш твърде високи разходи, преди да имаш по-сериозен обем продажби, е добре в началото да заложиш на безплатни канали за реклама, като социални медии, форуми и други.
Ключът към успеха на твоя електронен магазин е и потребителското изживяване, или начинът, по който клиентите ти преминават през процеса на покупка – от влизането в онлайн магазина, през избора на продукт, до финализиране на поръчката и получаване на пратката. Неслучайно бързината на обслужване и доставка са сред най-важните елементи за компаниите, продаващи онлайн. При пазаруване онлайн потребителят е подложен на много разсейващи фактори и всяко забавяне в процеса на продажба, може да доведе до загуба на клиенти.
Следвайки горните съвети, шансовете за успех на онлайн магазина ти със сигурност ще бъдат по-реални. На пазара все още има място за нови електронни магазина, а парите са на една ръка разстояние. Трябва ти само малко воля, за да ги достигнеш.