Маркетингови показатели на онлайн магазина
В съвременния свят онлайн магазините се превърнаха в популярен начин за продажба на стоки и услуги. Пазарът на електронна търговия расте с всяка изминала година. Въпреки това, както всеки друг бизнес, онлайн търговията трябва да анализира ефективността на своята работа. Маркетинговите индикатори ни помагат в това, като ни позволяват да определим успеха на магазина и да идентифицираме проблемите. В тази статия ще разгледаме KPI на онлайн магазин и ще опишем как да ги проследявате и анализирате, за да сте сигурни, че вашият проект е възможно най-успешен и печеливш.
Какво е KPI
Key Performance Indicators в превод означава ключови показатели за ефективност. Те се използват за измерване на ефективността на онлайн магазин. Те ви позволяват да наблюдавате и ефективно да управлявате работата му, да идентифицирате проблемите своевременно и да идентифицирате области, които трябва да бъдат подобрени.
Маркетинговите показатели са необходими за:
- да сравните вашите очаквания и цели с реалността;
- да оцените ползите, да анализирате възвръщаемостта, преобразуването и други параметри;
- да имате обща представа за успеха на вашия бизнес,да разберете неговите силни и слаби страни;
- да оценявате ефективността на рекламните кампании, да намирате недостатъци в тях и да ги коригирате своевременно.
Такива анализи се използват както за оценка на резултатите за определен период от време, така и за сравняване на различни периоди от време един с друг. Може също така да ви помогне да определите приоритетите за развитие на вашия бизнес, така че да можете да вземате решения въз основа на доказателства и постигнати резултати.
Интегрирай Мokka, продавай повече
Как да проследявате KPI
Големите онлайн платформи имат голям персонал от маркетолози, които се занимават само с анализи. По-малките магазини най-често се обръщат към специални агенции, които могат компетентно да анализират показателите.
Но когато отворите своя онлайн магазин от нулата, трябва да направите всичко сами. За успешно развитие на бизнеса е силно препоръчително да не пренебрегвате анализите. Лесно можете сами да научите всички тънкости по отношение на KPI. Има готови услуги за събиране на аналитични данни, просто трябва правилно да анализирате тези показатели.
За проследяване на KPI има много инструменти и системи за наблюдение, които могат да ви помогнат да събирате данни и да ги анализирате.
За да съберете първични данни за работата на вашия уебсайт, използвайте най-известните инструменти: например Google Analytics.
Определете KPI, които трябва да проследявате, изберете онези показатели, които са най-значими за вашия бизнес. По-долу ще разгледаме най-популярните показатели за интернет маркетинг, но към всеки конкретен проект трябва да се подхожда индивидуално; може би във вашия случай ще ви трябва нещо друго.
След това трябва да проследите и анализирате избраните KPI. До определен момент е възможно да се автоматизира процесът на анализ на данни. Но в крайна сметка все пак ще трябва да заемете позицията на анализатор. Проследяването на KPI ще ви помогне да разберете колко ефективна е стратегията ви, да идентифицирате проблемите и да намерите начини за разрешаването им.
10 основни показателя за онлайн магазин
Маркетинговите показатели на онлайн магазина включват широк набор от показатели, важно е да ги вземете предвид, за да оцените ефективността на рекламните кампании и да определите какво трябва да се подобри. Нека разгледаме по-отблизо най-важните ключови показатели.
Посещаемост
Трафикът на уебсайта ви е колко потребители го посещават за даден период от време. Никой няма да спори, че колкото повече са посетителите на даден сайт, толкова по-добре. Ето защо е необходимо да се следи техният брой и промените в него, както и да се анализира кои конкретни ваши действия са довели до приток на потенциални купувачи или, обратно, до техния спад.
Опитайте се да сравните динамиката на вашите показатели със сайтовете на най-близките ви конкуренти, тогава ще имате към какво да се стремите. С помощта на уеб анализ можете също да проследявате източниците на трафик. За да разберете ефективността на определена стратегия за развитие, е важно да знаете откъде идват вашите клиенти.
Конверсия на количката
Реализацията е процентът посетители, които извършват желано действие на вашия уебсайт, в този случай добавяйки артикул в количката си. Ако хората дойдат във вашия магазин, погледнат продуктовите категории, но не ги добавят към количката си, тогава потърсете проблем на този етап. Може би имате проблеми с описанието, например недостатъчни характеристики или лоши снимки. Или може би бутона за добавяне на продукта в количката е неудобен и невидим.
Конверсия на покупки (CR)
Индикаторът е подобен на предишния, но показва броя на хората, които успешно са направили поръчка при вас. Можем да кажем, че това е най-важният показател, защото точно за това сте отворили магазина. Но той трябва да бъде анализиран, разбира се, само в контекста на други показатели. Грубо казано, ако нямате посетители, тогава няма кой да прави покупки.
Изоставяне на количката (CAR)
Много е полезно да сравните броя покупки с преобразуването в количка, тъй като често възникват проблеми по време на плащане. Важно е да знаете на какъв конкретен етап губите клиенти. Изоставените пълни кошници със стоки са може би най-неприятното нещо, което може да се случи, защото на клиента не му достига една крачка да направи покупка.
Ако вашият показател е висок, тогава трябва да обърнете голямо внимание на това как точно предлагате на човек да купи това, което го интересува. Може би бутонът за количката просто не се вижда, или може би условията за доставка не са атрактивни, или опциите за плащане са неясни и подозрителни.
Някои магазини изискват задължителна регистрация на етапа на поръчка – това елиминира много потенциални купувачи, хората се дразнят и отиват там, където ще им е по-лесно. Възможно е също така общата цена на поръчката да се окаже неочаквано висока – офертите за разсрочени планове за покупки биха били подходящи тук.
Преобразуване на продукт
Този индикатор е задължителен за магазини с широка гама от продукти. С негова помощ можете да определите кои ниши са по-печеливши и да ги разширите. А това, което не се търси, трябва да се намали до минимум. Можете също да оптимизирате страници с популярни продукти, да ги направите още по-добри, да добавите описания или снимки и видеоклипове и т.н.
Възвръщаемост на инвестициите (ROI)
Това е важен показател, който ви позволява да разберете дали вашите финансови инвестиции в промоция на магазина са се изплатили. Формула за изчисляване на изплащането:
ROI = (приход – инвестиция)/инвестиция*100%
ROMI се счита за по-усъвършенстван индикатор за изплащане на рекламата; той взема предвид само маркетинговите разходи, без производствените разходи, заплатите на служителите и др. Когато стартираме рекламна кампания, не можем да кажем със 100% сигурност, че тя ще бъде успешна, така че този показател е много полезен.
Откази (BR)
Това е процентът на потребителите, които напускат вашия сайт почти веднага след посещението, тоест не само без да направят покупка, но и без да извършват никакви целеви действия.
Високата степен на отпадане е много тревожен знак. Това означава, че нещо не е наред с вашия сайт и никаква реклама няма да помогне. Възможно е да има различни причини, например магазинът се зарежда много дълго или дизайнът му веднага плаши хората, или може би изскачащите прозорци пречат или сайтът не е оптимизиран за мобилни устройства. Понякога се случва реклама да води до целева страница, която вече не съществува.
Много е важно да се намерят точките, в които потребителите се губят, за да знаете какво да коригирате на сайта и да премахнете възможно най-бързо всички препятствия по пътя на клиента към покупка.
Среден чек (AOV)
Това е средната стойност на поръчката за определен период от време, тоест съотношението на общите приходи към броя на поръчките. Много важен финансов показател. Важно е да знаете средния размер на поръчката във вашия онлайн магазин, за да разберете на какво е готов вашият клиент. Понякога хората се плашат не само от неоправдано високи цени, но и, напротив, от твърде ниски цени. Човек започва да се съмнява в качеството на вашия продукт.
В зависимост от ценовите предпочитания на клиентите, асортиментът може да бъде променян. И също така, въз основа на динамиката на продажбите, променяйте настройките на рекламните кампании и промоциите за лоялност.
Има много начини да увеличите средния си чек: различни бонуси, отстъпки при следващи покупки, препоръки за продукти, безплатна доставка и др.
Редовни клиенти (RVR)
Това е съотношението на потребителите, които се връщат на вашия сайт към общия брой потребители. Клиентите, които се връщат във вашия онлайн магазин и правят повторни покупки, са най-ценни, защото ви осигуряват перспектива за развитие и стабилен доход.
Можем да кажем, че това е реална оценка на вашата работа; ако този показател е висок, това означава, че хората харесват вашия магазин, клиентите ви запомнят, добавят ви към своите отметки и ще дойдат отново. Освен това връщането на посетители е по-лесно от привличането на нови; работата върху лоялността на клиентите може значително да увеличи продажбите ви.
Клиентска стойност (LTV)
Този показател, подобно на предишния, е свързан с лоялността на клиентите. Но тук се оценява не само връщането на клиента на сайта, а точно колко пари е оставил всеки конкретен човек в магазина ви за определен период от време. Има различни формули за изчисление, обикновено се вземат предвид и разходите за привличане и задържане на посетители.
В зависимост от този показател се избират определени маркетингови техники, които насърчават клиентите да правят покупки.
Заключение
В тази статия засегнахме само някои от KPI на вашия онлайн магазин. Имайте предвид, че за да управлявате успешно електронен бизнес, трябва да оцените и всяка рекламна кампания, оптимизацията на уебсайта за търсачките и ефективността на популяризирането на вашата марка в социалните мрежи. Комбинацията от всички тези показатели ще ви помогне да разберете колко добре е разработена вашата маркетингова стратегия.
В статията разгледахме 10-те основни показателя, които трябва да се вземат предвид при анализиране на ефективността на онлайн магазин. Проследяването им ще ви помогне да определите успеха на вашия бизнес и да идентифицирате проблемите, за да можете да предприемете своевременни мерки за отстраняването им. Всяка метрика има свои собствени характеристики и изисква индивидуален подход за анализ и оптимизация. Важно е да разберете, че маркетинговите показатели не са самоцел, а служат като средство за подобряване на ефективността на вашата работа. Като вземете предвид KPI и постоянно подобрявате тези показатели, вашият бизнес проект ще може ефективно да се конкурира на пазара и да расте в дългосрочен план.